Marketing strategi
Hver gang du taler med nogen om din virksomhed, er du involveret i markedsføringen. Enhver samtale om din virksomhed er en mulighed for at fremme din virksomhed og øge salget.
En markedsførings strategi vil hjælpe med fokus. Det vil identificere forskellige måder, at tale med dine kunder på, og fokusere på dem, der vil skabe allermest salg og omsætning.
En markedsførings strategi fortæller, hvad du skal sige, hvordan du bør sige det, og hvem du skal sige det til, for at øge salget. Fordi timing er kritisk, vil den også beskrive, hvornår du bør gøre og sige hvad.
Marketing strategi: Mål
Dine markedsførings mål vil fokusere på, hvordan du kan øge salget ved at få og holde kunderne.
For at forklare hvordan du gør dette, taler eksperterne om, hvordan man bedst pakker og segmenterer sine produkter og tjenester, hvor de bør koste, og hvordan man bedst introducerer dem på markedet.
En markedsførings strategi vil hjælpe, med at skræddersy forretningens budskab og definere den rette blanding af markedsføringstiltag (marketing mix). For at strukturere og planlægge dine salg- og marketingaktiviteter, koordineret, effektivt i en gennemarbejdet markedsførings plan.
Marketing strategi: At kende dine kunder
En vellykket markedsførings strategi afhænger af forståelsen for dine kunder, hvad de har brug for og hvordan du kan overtale dem til at købe fra dig.
Der er ingen erstatning for viden. Erfaring og regelmæssig tovejskommunikation vil give dig en masse information om dine kunder. Men målrettede markeds undersøgelser vil give et mere detaljeret billede af dine kundesegmenter med lignende behov. Det vil hjælpe dig med at forstå, hvordan du målrettet rammer disse mennesker, så du ikke spilder tid på folk, der ikke er interesseret i dine tilbud.
Men du vil også nødt til at forstå, hvordan selve dit marked fungerer – hvor finder dine kunder f.eks. typisk dine tilbud? Din strategi bør endda fortælle dig, hvordan du performer ift. konkurrenterne og hvilke nye tendenser du skal forvente i dit marked.
Marketing strategi: At lave en plan
En markedsførings plan bør beskrive, hvordan du kommer fra strategi til handling. Den bør beskrive marketing budgetter og -deadlines, men den bør også beskrive, hvordan du kommer til i tale med dine ønske kunder – om det er gennem reklamer, netværk, på messe, direkte markedsføring, og så videre.
Helt afgørende bør en markedsførings plan beskrive , hvornår du bør tale med dine kunder. Timingen for dine aktiviteter for at tilpasse kundernes købs cyklus, vil spare mange penge og maksimere salget.
Endelig bør din marketingplan se fremad: Den skal skitsere, hvordan du følger op salg og hvad du gør for at udvikle dine tilbud yderligere.
Som med enhver plan, bør fremskridt måles regelmæssigt og revideres, for at se hvad der virker og hvad der ikke virker. Derved kan du sætte nye mål mens der sker ændringer i markedet.