Må man lave en konkurrence, hvor deltagerne skal like et opslag eller en Facebookside? Må man påkræve at deltagerne skal tagge sig selv i et billede? Og hvordan overholder jeg markedsføringsloven, når jeg laver Facebookkonkurrencer?
Konkurrencereglerne på Facebook kan være svære at gennemskue. Der er derfor lavet en oversigt, som giver et hurtigt overblik over, hvad du som virksomhed eller organisation må eller ikke må i konkurrencer på Facebook.
Man må ikke:
- påkræve at deltagerne deler konkurrencen på egen eller venners tidslinje
- give deltagerne “ekstra lodder” for at dele konkurrencen
- påkræve at deltagerne tagger sig selv eller sine venner på et billede
- gøre Facebook ansvarlig for konkurrencen – det skal synliggøres, at Facebook ikke har noget med konkurrencen at gøre
- se bort fra markedsføringsloven – man skal overholde regler for markedsføring, der er gældende i landet
Man må gerne:
- påkræve at deltagerne liker opslaget eller en Facebookside
- påkræve at deltagerne kommenterer på opslaget
- udskrive en applikation til konkurrencer – men dette er ikke længere et krav
Enklere regler
Reglerne for Facebook-konkurrencer er blevet enklere. Du skal dog stadig huske at overholde den danske markedsføringslov! Der er tidligere skrevet en minihåndbog i do’s and don’ts i markedsføring på sociale medier. Du kan læse den HER.
Kort sagt må du altså godt bede folk om at ’synes godt om’ og kommentere for at være med i en konkurrence – både din side og en enkelt opdatering. Det er dog ikke helt enkelt og ligger lige på kanten af dansk markedsføringslov. Bl. a. skriver Forbrugerombudsmanden følgende:
“Hvis en erhvervsdrivende præmierer en bruger eller skaber et særligt incitament for brugeren til at dele eller sprede kommercielle meddelelser, vil forbrugerombudsmændene anse meddelelserne for at komme fra den erhvervsdrivende, og brugerens venner skal derfor have mulighed for at frabede sig disse, se punkt 3.5. Beror spredningen eller delingen alene på brugerens egen beslutning, vil forbrugerombudsmændene ikke anse meddelelsen for omfattet af reglerne om uanmodet markedsføring.”
Det betyder altså, at hvis du direkte opfordrer til eller belønner brugere for at “synes godt om” eller kommentere for at deltage i en konkurrence, kan det blive betragtet som uanmodede henvendelser – populært sagt: spam.
Du kan se hele Forbrugerombudsmandens forklaring af loven om markedsføring via sociale medier her.
Hvorfor lave konkurrencer på Facebook?
Konkurrencer på Facebook har efterhånden et stykke tid været anset for bare at være et quick-fix – et nemt og hurtigt greb for at få flere likes. Her er det netop, man skal overveje om de likes og den trafik, man kan få af at udlodde en præmie, virkelig betyder noget? Det gør de ikke nødvendigvis, hvis man gerne vil have engagerede fans, som liker, fordi de kan lide ens kerneprodukt. Under alle omstændigheder skal man overveje om konkurrencen leverer noget relevant indhold til deltagerne.
Hvis man derimod udelukkende går efter at få mange fans, er det en anden historie. Den type fans kan booste statistikken, men ikke nødvendigvis så meget mere. De vil typisk have glemt, at de likede ens side i samme øjeblik en mere ligegyldig konkurrence er udløbet. De vil typisk ikke være voldsomt interesserede i ens kerneprodukt, og det vil derfor være svært at konvertere deres like til mere. De kan højst bruges til at få flere likes, som kan gøre, at man når længere ud.
Er man tro mod sit kerneprodukt i sin tilstedeværelse på Facebook og andre sociale medier, så vil man i højere grad kunne få fat i de fans, som netop interesserer sig for ens kerneprodukt. Det er den slags fans, der bruger ens produkt, er engagerede i det, og som måske endda er ambassadører for det. Det er også den slags fans, som man i højere grad kan involvere og få til at engagere sig.
Indholds marketing
Hvordan får man så fat i de engagerede fans? Først og fremmest handler sociale medier om interaktion. Det er ikke typisk envejskommunikation, hvor man taler TIL en kunde, men tovejskommunikation, hvor man taler sammen. Derfor skal man have relevant indhold, som ens modtagere finder interessant og som engagerer dem.